ריספרדל

שם התרופה: ריספרדל

שמות נוספים: ריספונד, ריספרדון

אל מי מיועדת בהתוויה רשמית:
חולי סכיזופרניה, בעלי פסיכוזה, הפרעות הקשורות בהתנהגות אלימה ואגריסיבית בקרב ילדים או בני נוער, טיפול בהתקפים מאניים / טיפול קבוע עבור דו קוטביים.

אל מה היא מיועדת בנוסף:
הפרעות חרדה שונות - חרדה חברתית, חרדה מוכללת. טיפול משלים לSSRI לOCD. טיפול בדיכאון מז'ורי עמיד. טיפול בהפרעות התנהגות בקרב אנשים על הקשת האוטיסטית. טיפול בעצבנות, רוגזנות. טיפול בODD (הפרעת התנהגות כמעט עבריינית). טיפול בקשב וריכוז - משלים לממריצים כמו ריטלין או אדרל.

קצת היסטוריה על התרופה: 
אז ריספרדל, כמו סרקוואל ואחיותיה למשפחה, היא אנטי פסיכוטית מהדור החדש של התרופות האנטי פסיכוטיות. בגדול, תרופות אנטי פסיכוטיות נועדו לטפל בהפרעות פסיכוטיות נטו ובתסמינים חיוביים של פסיכוזה, אך חידוש התרופות מהדור החדש התגלה כיעיל גם במקרים של מצבי רוח וחרדה. ריספרדל אמנם היא אנטי פסיכוטית די חדשה, אך גם היא יכולה לגרום לאקתיזיה, תופעה של חוסר שקט פנימי ואף תנועות בלתי רצויות ברגליים ובידיים, ולכן אנשים שרגישים לתופעה זו צריכים לוותר עליה. ריספרדל היא התרופה האנטי פסיכוטית היחידה שמאושרת גם לילדים - כנראה שבגלל שאין הרבה סיכון נמוך בתלות, ויש השפעה מאוד חיובית על התנהגות אלימה. ייתכן בהחלט שזו תהיה האנטי פסיכוטית הראשונה שיציעו לכם, גם אם אתם פסיכוטיים, וגם אם זו המרת מונותרפיה מטיפול אחר, בגלל שהיא לא גורמת לתלות וקלה להישג.

מה היא עושה בעצם:
כלל אצבע ברפואה אומר שדופמין הוא אחד מהנוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) אשר אחראי על התנהגות אלימה ופסיכוטית, ואף גם על חרדה. ההשערה אומרת שעודף דופמין עלול לגרום הזיות, דלוזיות, מחשבות שווא, שמיעת קולות וירידה בתפקוד הכללי. התרופות האנטי פסיכוטיות מהדור הישן והקודם, בעיקר פעלו על חסימה כללית של זרזי דופמין בין הסינפסות (מעין ''מסדרונות'' של המוח בין תאים עצביים) מה שהוביל לירידה בתסמינים, אך רק חלקית, ולריבוי ת''ל. האנטי פסיכוטיות מהדור החדש התגלו כיעילות יותר וכבעלות פחות ת''ל, ובקרב אנשים עם פסיכוזה או סכיזופרניה מדובר בתרופות שיכולות להוביל לעתים לתפקוד כמעט מלא.  הריספרדל חוסמת נשאי דופמין ספציפיים בסינפסה, וגם יש לה אינטרקציה עם נשאי סרוטונין ספציפיים, מה שכנראה מוביל להשפעה האנטי דכאונית החביבה.

תופעות לוואי:
אינני פסיכוטי ואינני רופא, אך המידע שאציג כאן מתבסס על מידע שהשגתי במקומות שונים. הריספרדל בסופו של דבר ניתנת לכל כך הרבה מטרות שהמינון אליהן שונה, שממש אפשר להתייחס לכל מינון כתרופה שונה בפני עצמה. ככה או ככה, כל ת''ל לטווח ארוך יכול להשתנות על ידי הורדה או עלייה במינון, מה שהופך בסופו של דבר את התרופה הפרימה דונה הזו למאוד נוחה ל'משחקים'. כדאי לכם לבקר הרבה אצל הרופא שלכם אם אתם מעוניינים לקחת אותה באופן קבוע.

ככה או ככה, אלו הת''ל - כאבי ראש, כאבי בטן, בחילה, הקאה, ישנוניות / עייפות, עירנות יתר, החמרה בדיכאון או בחרדה, ירידה בחשק המיני (בשילוב עם SSRI באופן קשוח), עלייה ברמת הפרולוקטין, עלייה בתאבון, השמנה, אקתיזיה.

רוב התופעות עוברות, פרט לכמה חשובות - החמרה בדיכאון, אקתיזיה, ירידה בחשק המיני, עלייה בפרולוקטין, השמנה.

וחשוב לי להתעסק בכמה מהן, למרות שהן נורא אינדיבידואליות.

רוב האנטי פסיכוטיות מהדור החדש לא גורמות לאקתיזיה, אך משום מה, ביניהם ריספרדל דווקא כן גורמת לכך בקרב מי שרגיש לזה. אקתיזיה היא תופעה קשה נורא של חוסר שקט, רעד פנימי, רעד חיצוני בידיים וברגליים, חרדה, מתח, תנועות לא רצויות של הגוף - והטיפול היחידי בה הוא פשוט לחכות שהיא תעבור. זה לוקח כמה שעות, לפעמים ימים, אבל זה עובר. כדאי לשלב בנזודיאפינים או מרגיעים אחרים אם זה פשוט לא עובר. מה שכן, אם זה קורה לכם, גשו אל הרופא שלכם לפני שאתם ממשיכים עם התרופה - כנראה שזה יקרה לכם מהר מהצפוי כך שגם לא תיווצר שום תלות מוגזמת. ירידה במינון יכולה ממש להועיל. ולכו תדעו, אולי זה פשוט יעבור עם הזמן, אבל תצטרכו סבלנות של פיל.

ירידה בחשק המיני אופיינית לרוב האנטי פסיכוטיות, אך משום מה, עם ריספרדל, זה הכי קשה, כנראה בגלל השיבוש של הפרולוקטין שהיא עושה, בעיקר בקרב הגברים. נורא קשה להגיע לאורגזמה עם ריספרדל, בטח ובטח כאשר משלבים אותה עם SSRI. ביצוע הגמירה במהלך יחסי מין נעשה אתגר של ממש. יש דרכים לטפל בזה, אבל הם מצריכים סבלנות וזמן, ולא לכולם יש כח.

שיבוש הפרולוקטין הוא מאוד בעייתי עם ריספרדל, בעיקר עבור גברים. עבור נשים זה בד''כ יתבטא באובר הורמונים ובהפרשת חלב מהשדיים. מה שמייגע הוא שגם אצל גברים עשויים להתפתח שדיים, הצמחת חזה, אפילו הפרשת חלב, וגם שיבוש הורמונלי של הרגשות. זה מאוד לא נעים לגברים לחוות ת''ל כאלו, ולכן, אם אתם מרגישים שהחזה שלכם קצת התנפח, גשו לרופא, לפני שזה יהיה מאוחר מידי.

החמרת הדיכאון היא גם כן כמו שאמרתי השערה נפוצה בקרב אנטי פסיכוטיים ובעיקר בקרבתי. למרות שלתרופות הללו יש השפעה טובה על התנהגויות אלימות או תקופניות, וגם על חרדה, משום מה התחושה האישית שלי היא שהן מחמירות דיכאון ולווא דווקא עוזרות לו. דיכאון אצל אנשים רבים נובע ממחסור בדופמין, וכשלוקחים תרופה שמורידה עוד יותר את רמות הדופמין, אפשר להסתכן ממש בדיכאון קשה אף יותר. זה בד''כ לא קורה, ואצלי זה לא קרה למשל, אבל צריך להזהר מזה. וכמובן שלדעת שאם אתם מתחילים להיות אובדניים ודכאוניים יותר מהרגיל, אולי זה פשוט בגלל שלקחתם את התרופה הלא נכונה.

השמנה ואנטי פסיכוטיות היא דבר בסיסי, אך בעייתי. תמיד תשאל השאלה, מה עדיף מול מה, העלייה במשקל או ההרגשה הטובה? וזו שאלה שלכם מול עצמיכם. ריספרדל מעלה את התאבון, אך בנוסף, היא גם מעלה את ריכוז השומנים בדם, ומאטה את המטבוליזם שלכם, וחילוף החומרים נעשה איטי מהרגיל. שילוב של ספורט ותזונה נכונה יכול לגמרי להועיל במקרים האלה, אבל גם מחשבה לפני הלקיחה.

במה זה יעיל?
אינני פסיכוטי ואינני רופא, שוב, אך מהמידע שהשגתי באינטרנט ניתן להסיק מספר מסקנות.
* עבור אנשים עם סכיזופרניה, מכל סוגיה, ריספרדל הוכחה כמאוד יעילה, גם עבור תסמינים חיוביים (הזיות, דלוזיות) וגם עבור תסמינים שליליים (אפאתיה, אנהדוניה).
* גם עבור אנשים עם התקפי פסיכוזה ללא סכיזופרניה, או דו קוטביים, מדובר בתרופה שיכולה למנוע התקפים חוזרים, ואף לייצב מבחינה רגשית. במקרים שבהם יש התנגדות או ידיעה לחוסר התמדה, אפשר לקחת אותה כזריקה פעם במספר שבועות, מה שלא מחייב הקפדה דרסטית בלקיחתה.
* ניתן להגיד שעבור הפרעות התנהגות של אגרסיביות ותוקפנות בקרב ילדים או מבוגרים מדובר בתרופה מאוד יעילה, וכזו שממתנת בצורה מאוד חביבה את ההתנהגות של האדם שייקח אותה. הם נעשים נחמדים פתאום! ואלימים פחות!
* במקרים שבהם ישנה חרדה או דיכאון, במינונים נמוכים, ייתכן שזו התרופה שתגרום לכם להרגיש טוב יותר, ושוב, תגרום לכם גם להתנהג בצורה שחביבה יותר על הסובבים אתכם.
 *עבור אוטיסטים מדובר כנראה בתרופה הכי קרובה לאפקטיבית עבור התקפי זעם וחוסר שליטה.
* אם תרופות הרגעה מהמשפחה הזו או משפחה אחרת מרדימות אתכם, ריספרדל לא תעשה את זה, ואפילו תעורר אתכם, מה שמאפשר גם לקחת אותה בעבודה או בלימודים.
* היא זולה מאוד, בעיקר יחסית לאחיותיה במשפחה, מה שמאפשר קנייה שלה ללא הסתכלות מביכה על הכיס.

במה זה פחות יעיל?
 * זה נראה שעבור חרדה ודיכאון הסיכויים שלה לעבוד עם סבירים, וייתכן שתרצו לקחת סרקוואל במקום.
* אם אתם מעוניינים לקחת תרופה קבועה נגד חרדה שגם תרדים אתכם, זו לא הכתובת, כיוון שריספרדל פשוט לא מרדימה.
* ייתכן שתעשו עצבניים מידי פעם עם התרופה הזו, למרות האפקט המרגיע שלה, שהופך את היעילות שלה לחסרת ערך.
* השיבוש של רמת הפרולוקטין בקרב גברים, בעיקר בשילוב עם SSRI, מסוכן ומעצבן.
* אמנם היא משמינה פחות מתרופות אחרות במשפחה, אך עדיין משמינה.
* נורא קשה 'לשחק' עם המינון של התרופה, כיוון שהוא מאוד מצומצם ומאוד גבוה כבר מההתחלה.

עוד דברים מעניינים על התרופה:
אחד התסמינים שאנשים הכי אוהבים בריספרדל היא הנטייה שלה להפוך אתכם לנחמדים יותר. אם אתם מרגישים פשוט לא נחמדים לסובבים אתכם, ובא לכם יותר, יכול להיות שריספרדל היא הכתובת. כמו כל תרופה אנטי פסיכוטית, גם התרופה הזו, באינטרקציה עם סמים ואלכוהול, עלולה להיות מסוכנת ולהוביל למצבים בלתי הפיכים. אסור לשתות, קיצר. ריספרדל אמנם בסל, אך גם אם לא תקבלו אותה, זה לא נורא, כי היא נורא זולה, וייתכן שזו צריכה להיות העדיפות שלכם אם כסף הוא הנושא שמניע את הטיפול שלכם.

מינון:
כפי שציינתי - אינני פסיכוטי ואינני רופא, והמידע המוצג הוא על פי הנחקר על ידי.
המינון של ריספרדל הוא די בעייתי. הוא לא מאפשר הרבה גמישות. הכי נמוך זה 0.5, הכי גבוה זה 3, וישנם מינונים גבוהים יותר, אך הם כנראה יובילו לת''ל של אקתיזיה וחרדה לא רצויים עבור אף אחד. ככה שבמקרה הזה, פשוט תסתכמו על הרופא שלכם, הוא יודע יותר ממכם. וממני, כמובן.

סכיזופרניה - הרופא ימליץ לכם להתחיל ב2-3 מ''ג, ובמקרים בודדים להעלות ל4 או ל5 בהדרגה. אם המצב קשה כנראה שתוכלו להתחיל ישר עם 4\5, אבל ממש עדיף שלא, כל עוד אתם לא מאושפזים או משהו.

פסיכוזה על כל סוגיה - כנראה שהרופא ימליץ לכם בין 2-3 מ''ג, ופה זה ייגמר. בהנחה שהפסיכוזה היא מרכיב תמידי אצלכם יכול להיות שתרדו עם הזמן במינון, עד שתוכלו לראות הטבה במצב שלכם. אם לא - אז לא.

דו קוטביות - כמו פסיכוזה וסכיזופרניה - בין 2-5 מ''ג, כשכל אלו הם מהגבוה עד הגבוה ביותר שניתן. תוכלו גם להתחיל ב1.5 מ''ג או אפילו ב1 מ''ג, וכבר תראו שיפור בתסמינים של המאניה או אפזיודה דיפרסיבית. ייתכן שאפילו תוכלו להתחיל בחצי מיליגרם, שההשפעה של זה בספק עבורם, אבל גם זה משהו. יכול להיות שבחצי מ''ג גם לא תרגישו כל כך הורמונליים או בעלי אקתזיה שתבחרו להשאר שם.

הפרעות התנהגות - אלימות, אגרסיביות ותוקפניות - כל עוד אתם ילדים כנראה שתתחילו ותסיימו בחצי מ''ג ללילה. עבור מבוגרים זה נע בין חצי מ''ג למ''ג שלם, אבל השמועות אומרות שגם ילדים מקבלים את המינון הזה.

הפרעות עצבנות ורוגזנות - גם, כנראה שחצי מ''ג ליום, עם אפשרות לעלות למ''ג שלם לפי הצורך.

חרדה / דיכאון עמיד / משלים לSSRI עבור הפרעות חרדה שונות - ייתכן שתתחילו ב0.25 ליום, עם הזמן תעלו לחצי מ''ג, ובמקרים לפי הצורך למ''ג שלם. זה לא קורה בד"כ, אז אל תדאגו. בד''כ.

חשוב לציין שהמינון בתרופות הללו חשוב ומשמעותי כיוון שהוא המכריע העיקרי באקתיזיה, בשיבושים הורמונליים של פרולוקטין ואפילו בהשמנה. כמובן שאם הפסיכוזה היא חלק מהעסק אין טעם לדבר על זה אפילו - אבל אם לא, כדאי לנסות ולהקפיד על מינון נמוך, בשביל הבריאות שלכם.


































תגובות

רשומות פופולריות