אטנט / אדרל

שם התרופה: אטנט

שמות נוספים: אדרל, אדרל XR

צורות ומינונים: 10 מ''ג, 20 מ''ג, 30 מ''ג. בעקרון ישנם מינונים גבוהים יותר אך אינם ניתנו לאישור למכירה בארץ. ניתן כל מינון לחצות ולהוסיף כדי ליצור קומבינציות של מינונים חדשים.

מיועד ל: הפרעות קשב וריכוז (עם או בלי היפראקטיביות), נרקולפסיה על כל צורותיה.

אל מה עוד מיועדת: הפרעות הקשורות בהתנהגות אגרסיבית או אלימה, הפרעות התנהגות חסרות שליטה על צורותיה, הפרעות דיכאון שונות, עייפות כרונית ותסמונת השינה המוארכת (אנשים שישנים בזמנים לא נכונים של היום. אופס?)


קצת על התרופה: 

  לכולנו יש הפרעת קשב במידה כלשהי, בין אם מטופלת ובין אם לא, אבל אל ה'אטנט' אתם כנראה תגיעו רק אם אתם כבר באמת עמוק בעסק התרופות המעוררות ולאחר שכבר הוכחתם שאין באמת תרופה יעילה מספיק להפרעות הקשב שלכם / של הבן שלכם.


בעוד כולם העלילו על הריטלין בזמנו שהוא חומר ממכר ושהוא סם פסיכואקטיבי בעייתי, האטנט מצא פתרון זמני לבעיה הסטיגמטית הזו בזכות השם שלו, כי 'אדרל' נשמע הרבה יותר סימפטי מהשם המאיים של ה'ריטלין'. זה משעשע כי בפועל מדובר בהפך;  הריטלין הוא סוג של מתילפנידאט (חומר הדומה במרכיבו הכימי לממריצים בעלי שם רע כמו קוקאין ואקסטזי) בעוד האטנט הוא סוג של אמפטמין טהור - ללא חומרים נוספים או עיבוד מלאכותי כזה או אחר, האטנט מכיל את החומר אמפטמין עצמו, שהוא בפני עצמו סוג של סם מסוכן, אם תקחו במינונים מופרכים כמובן. על הדמיון בין ממריצים לסמים נדבר אח''כ, כי זה פשוט פחות רלוונטי. גם אקמול במינונים מופרכים זה סוג של סם, שתדעו. 

היתרונות באטנט, בניגוד לריטלין, הוא לפני כל מיעוט תופעות הלוואי. הרבה אנשים שהריטלין עשה להם רע יתענגו על השפעות האטנט. בנוגע להפרעות התנהגות יש שני צדדים; מצד אחד מדובר בתרופה 'שקטה' יחסית ומרגיעה, מצד שני, יש בה אלמנט שמעורר יותר זעם וכעס מבד''כ. היא מצד אחד גורמת לכם לחייך ולהיות נחמדים, ומצד שני יכולה לגרום לכם להיות עצבניים. זה עדיף כנראה על הריטלין שעשויה כנראה לגרום לכם פשוט להיות אפאתיים להחריד. 

אם הבחירה בין אטנט וריטלין היא להפרעת התנהגות זו באמת הטלת מטבע, עם זיקה יותר חיובית (לדעתי) לכיוון הריטלין ופחות לאטנט עצמו.

בכדי לנהוג בשילוב המקובל כדי לטפל בהפרעות התנהגות פרופר אתם תצטרכו לשלב את אחד הממריצים הללו עם אנטי פסיכוטיים (ריספרדל, סרקוואל), אבל על זה נדבר בפוסט אחר.

בנוגע לנרקולפסיה (מחלת עייפות כרונית) אני גם סקפטי. כי שוב, גם הריטלין על צורותיו לא הכי יעיל לנרקולפסיה פרופר כי הוא נורא 'מעורר' ואז נורא 'מרדים', אבל לאטנט יש יתרון בקטע הזה של העוררות, כיוון שהוא נמשך יותר זמן. בעוד הריטלין הרגיל או הקצר טווח משפיעים עד 4-5 שעות, האטנט יכול להגיע ל6 וגם ל7 שעות, וזה רק במינון הבסיסי. במינון שבשחרור המושהה
(XR) תוכלו להגיע אפילו ל12 או 14 שעות, אבל כנראה שלא תצליחו להשיג אותו בארץ, או שתצטרכו המון כסף בשביל זה.

על דיכאון לצערי אני גם סקפטי אודות ההשפעה של האטנט. שוב, זה עניין של הטלת מטבע. הפרעות קשב וריכוז ודיכאון או חרדה הולכים טוב אחד עם השני,  אבל הטיפול התרופתי לצערי נראה תמיד שמתבלגן אחד בשני. האם אפשר לשלב אטנט עם SSRI (ציפרלקס, פריזמה)? אפשר, אבל עדיף שלא. עם SNRI (ויאפקס) ממש עדיף שלא.
 אם כבר הבעיה היא דיכאון מטופל עדיף לכם להשתמש בריטלין על חומריו השונים בכדי לא להשגע את הסרוטונין שלכם.

בכ''מ, עבור דיכאון בפני עצמו ללא טיפול נוסף, האטנט נראה ככזה שיכול לגרום לכם להרגיש ממש טוב ומיד אח''כ להרגיש ממש רע. ברמה של הפרש של שעות מלקיחת התרופה. אתם יכולים להיות בהיי של החיים שלכם, ומשום מה, אחרי מספר שעות, לחוות את המחשבות הכי קשות שאתם יכולים לחוות. זה כנראה הריבאונד, או סתם הירידה המטורפת שלכם בדופמין אחרי השפעת התרופה. יש לזה פתרונות. תוכלו לקחת כדור נוסף בסוף שש שעות ההשפעה, או לקחת מראש את גרסאת הXR, אבל שוב, זה מלא כסף או מלא מאמץ, ובעיקר התחייבות שלא כולנו יכולים לעמוד בה.

משום מה גם לאלו שאין ריבאונד האטנט מעולה בלגרום לדיכאון. זה בערך ככה - אתה לוקח אטנט, מרגיש טוב אפילו לתקופה, ומיד לאחר שהגוף מתרגל לתרופה אתם לא רק שמפסיקים להרגיש טוב אלא אפילו מתחילים להרגיש רע יותר מלפני לקיחת התרופה. מה שמצריך עוד הגדלת מינון או שינוי תרופתי לבעיה שלא הייתה המקור התרופתי שלכם מלכתחילה. קיצר, עסק מסובך.

נסכם שעם ריטלין עדיף לכם לשבור את הראש אם דיכאון היא הבעיה שלכם.

תופעות לוואי:

כמו שאמרתי, האטנט ידוע במיעוט תופעות הלוואי שלו מול ריטלין, אבל חשוב להבין שזה באמת עניין של הטלת מטבע, כי לאטנט יש השפעה יותר 'ישירה' על מערכת העצבים שלכם מאשר ריטלין, ואף יותר אינטרקציות בין תרופתיות. ככה או ככה,  ישנם תופעות לוואי משותפות, שהן;

כאבי ראש, רעד בידיים או במקומות עצביים אחרים בגוף (בד''כ עובר), מחסור בתאבון (לא כמו עם ריטלין), חוסר שקט, מתח, פאניקה, חרדה, סיכון להיפו מאניה או מאניה בפני עצמה, ירידה בזיכרון לטווח הקצר (או חיזוק שלו לחלופין), ירידה בחשק המיני (עם ריטלין כנראה שזה לא יקרה לכם), הזעה (אבל ממש הזעה), בעיות במערכת העיכול (יציאות לא סדירות וכו'), אפאתיות וחוסר איכפתיות כללי, עצבות ודכדוך, או לחלופין אובר - רגישות, שמחה לא מוסברת והתלהבות מוגברת.

עוד ת''ל שיתכן שיקרו לכם ויתכן שלא - דפיקות חזקות בלב, כאבי בטן, בחילה, הקאה, בעיות בשינה.

ת''ל שכנראה שלא יקרה לכם אבל בכל זאת - לחץ בין גולגולתי (אאוץ'!), כאבי עיניים ולחץ במבנה העין (מה?!), כאבים עצביים באיברי המין (וואו), זקפה מתמדת ללא הרף, עצירות שתן, דם מתקרש, דם בצואה, נשירת שיער, אקנה, מוות פתאומי או התקף לב פתאומי, מחשבות פסיכוטיות שמובילות להתנהגות אלימה עד כדי רצח.

זה לא יקרה לכם. אל דאגה.

על הת''ל שכן ארצה לדבר עליהן הן דווקא אלו שמתקשרות היטב אלי, או אל הבלוג הזה, או אל אנשים עם הפרעת קשב בכללי והם אנשים עם דיכאון וחרדה. נתחיל בכך ששילוב של הפרעות קשב עם הפרעות מצב רוח שונות על כל צורתן הוא דבר מקובל ומוכר בפסיכיאטריה. הטיפול בהן, כמו טיפול בכל בעיה, הוא מורכב.

אתם מבינים, המח שלכם משגע אתכם. עוררות היתר והמתח גורמת לכם להיות מדוכאים או חרדים יותר, ומצד שני, הפעילות המרגיעה והמרדימה של העצבים של כדורי ההרגעה ונוגדי החרדה שלכם גורמת לכם להיות מרוכזים פחות. שילוב בין תרופות להפרעת קשב וטיפול נוגד חרדה או דיכאון מצריך תמיד, תמיד מעקב של רופא שרואה מה קורה איתכם ויודע בוודאות שמה שאתם עושים זה בסדר.

כלל האצבע של האינדיבידואליות פועל גם כאן. אם אתם מכירים מישהו שעבורו שילוב מסויים של תרופות עובד לא אומר שזה יעבוד גם עליכם. תקפידו לנסות ביתר בטיחות את התרופות על הגוף שלכם, ושוב, תהיו עם רופא צמוד, זה הכי חשוב. אל תזלזלו בזה, בעיקר בתרופות ממריצות.

***
 הת''ל של האטנט בנוגע לדיכאון וחרדה מאוד חצויה בדעתה ובהשפעתה בעולם. כרגיל, אני בדעה שאומרת שהכל הוא גם וגם. אטנט בגלל ההשפעה החזקה שלו על דופאמין ונוראדרנלין ואפילו אינטרקציה עם תאים מסויימים של סרוטונין עלול לגרום לכם להרגיש ממש טוב; ובאותה המידה אטנט יכול לגרום לכם להרגיש ממש רע. זה תלוי במוח שלכם כנראה.

אתם מבינים, אתם משחקים עם הדופאמין שלכם, ועם הנוראדרנלין שלכם, בצורה שמחייבת מעקב אחרי מה שאתם מרגישים. באותו האופן שאטנט יכול לגרום לכם להרגיש עירניים יותר, בעלי מרץ ומצב רוח טוב וחרדים פחות, אטנט עשוי שלהגביר את החרדה שלכם לעוצמות שלא הכרתם ואף לגרום לכם לרצות להרוג את עצמיכם (!). זה לא יהיה המקרה הראשון ולא השני שבו שמעתי שאטנט מעורר מחשבות אובדניות. זה גם לא יהיה המקרה הראשון או השני בו שמעתי שאטנט גורם לעלייה במצב רוח ועלייה בתפקוד החברתי והאישי. קיצר, כמו שאמרתי, הטלת מטבע.

הייתי ממליץ לכם לבחון את עצמיכם קצת יותר בנושא החרדה ופחות בנושא הדיכאון. אתם מבינים, אטנט אולי מצטיינת בלגרום לכם להרגיש רע ולשכב במיטה ולשקוע במחשבות, אבל אם יש דבר שלאטנט יש הוכחה מדעית שהוא גורם לו, זה נושא החרדה שלכם. אטנט כן יכולה לגרום לכם להיות חרדים יותר, לחוצים יותר ורגועים פחות. זה באמת חשוב שתעשו מעקב אפילו אישי אחרי מצב החרדה שלכם כדי לראות עד כמה אתם חרדים בהשפעת אטנט. זה חשוב, כי חוץ מהעובדה שזה משפיע עליכם, זה משפיע על הסביבה שלכם, וזה לא נעים. בכלל.

במה אטנט יעילה? 
* כמו שאמרתי - הפרעות קשב וריכוז או הפרעות עירנות שונות שלא טופלו היטב על ידי ריטלין קיבלו פידבק מאוד חיובי מנוטלי אטנט. היא יותר יעילה, בעלת השפעה יותר 'חזקה' ופחות מטריפה מבחינת הת''ל.
* אלו שריטלין עבד אבל לא למספיק זמן גם יחוו את האטנט כאפקטיבית יותר כי היא נמשכת הרבה יותר זמן.
* אטנט פחות גורמת לת''ל הקשורות בתאבון / מערכת עיכול / כאבים עצביים וראשיים מאשר הריטלין, ולכן שוב, בהשוואה אליו, היא נחשבת לתרופה יעילה יותר.
* אטנט היא פצצה כאשר מדובר בהפרעות על הספקטרום האוטיסטי או הפסיכוטי שלא קיבלו טיפול מספק על ידי הריטלין.
* במחלוקת, אך נחשבת ליעילה יותר במצבים שבהם ההפרעת קשב מערבת קושי של מצב רוח או הפרעות חרדה שונות (שוב, עניין של הטלת מטבע. גם לדיכאון)

במה אטנט פחות יעילה?

 * כמו שאמרתי, למרות שמה הנחמד, האטנט היא יותר 'חומר טהור הקרוב לסם' מאשר הריטלין הידוע לשמצה. ככה שאם יש בכם רגישויות לאמפטמין על כל סוגיו, יתכן שהחוויה שלכם עם האטנט תהיה קשוחה במיוחד. 
כמו כן ישנו הסיכון להתמכרות, לתלות ולפגיעה בתפקוד המוחי לאורך זמן או בסכנת ממש במקרה של מינון יתר. תזהרו מזה. 

* אטנט גורמת לכם להרגיש טוב יותר או לא להרגיש בכלל. ככה או ככה, בכל הנוגע לאנשים עם חוסר וויסות רגשי, השימוש באטנט יגרום לכם לחוות את עצמיכם בצורה לא נעימה כל כך.

* אטנט אולי תשפר לכם את המצב אך גם מהר מאוד יכולה להפסיק להשפיע ומצריכה הגדלה במינון. זו תופעה שמוכרת עם כל תרופה, גם עם ריטלין, אך משום מה עם אטנט היא נפוצה יותר.

* בניגוד לריטלין, חוויית הגמילה שלכם מאטנט יכולה להיות ממש קשה. תשתדלו כמה שפחות לקחת אותה באופן סמוך ורציף, הקפידו לפחות על יום בשבוע בו אתם לוקחים הפסקה ממנה.

* כמו שאמרתי, כמו שאטנט טובה לדיכאון ולחרדה, היא גם טובה מאוד בלהחמיר אותן.
* אטנט יכולה להיות ממש מועילה במקרים של התנהגות אלימה ואגרסיבית, אבל בד''כ לא נחקרו מקרים של הטבה בהתנהגות או שיפור חיובי כלשהו ממחקרים שונים. תעדיפו לנסות את הקונצרטה או אנטי פסיכוטיים ספציפיים במקום.

* אטנט מציפה את הדופמין שלכם ואת הנוראדרנלין שלכם, ככה שתופעת החוסר שקט והחרדה מאוד אופיינית לה.

* האינטרקציה הבין תרופתית שלה, בין אם מדובר בתרופות פסיכיאטריות אחרות ובין אם לא, היא תמיד בעייתית.

דברים שחשוב לדעת:
אטנט היא התרופה לקשב וריכוז הכי נמכרת בארה''ב. אם המגמה החיובית תמשך היא גם תהיה הכי נמכרת בישראל. כאן יש לנו את סל התרופות שמגביל לנו את ההתלהבות. אתם מבינים, אטנט נמצאת בסל עבור ילדים רק עד גיל 18. מגיל 18 ואילך תצטרכו להוכיח היטב שאתם צריכים את התרופה ושאתם זקוקים לשימוש בה, ושניסיתם כל דבר שקיים בעולם והוא פשוט לא עבד. גם אם תוכלו להוכיח - אתם תצטרכו לשלם מחיר הרבה יותר גבוה מאשר ילדים, והשתתפות הקופה לא מקלה על היוקר הפסיכי של התרופה הזו.

למעשה, גם אם אתם ילדים אתם עשויים שלא לקבל את האטנט בקלות. האטנט היא תרופה יקרה. עולה לארץ הרבה כסף לייבא אותה והסל שלכם לא תמיד טוב בלכסות את ההוצאות שלה. ככה שגם אם אתם ילדים, אתם תאלצו לחוות את רכבת התרופות הארוכה של בעיות קשב לפני שתקבלו השתתפות של הקופה באטנט. ושוב, גם במידה וההשתתפות קיימת, זה הרבה יותר יקר מריטלין.

האטנט כמו שאמרתי היא עניין של הטלת מטבע בהפרעות שאינן קשורות לקשב וריכוז לבדו. היא יכולה לייעל דיכאון, ויכולה להחמיר אותו. כנ''ל לגבי חרדה. הבעיה שלי עם האטנט היא האינטרקציה התרופתית הנורא בעייתית שלו. אתם מבינים, כדי לקחת אטנט עם SSRI, אתם צריכים לעשות חתיכת מסע עם התרופות האלה. זה כנראה יצריך שתקטינו את המינון של אחד מאלה, כי אחרת אתם עלולים לחוות את סינדרום הסרוטונין הנורא שאתם כל כך לא רוצים לחוות, ולצערי, מחוויות במחקרים וברשת, נראה שבעזרת שילוב זה זה לא כזה נדיר לחוות את זה.

עם SNRI אתם בכלל לא רוצים לנסות אטנט. ממקרים שקראתי באינטרנט מבחור ששילב ויאפקס ואטנט, ממש ניתן היה להכיר בגוף שלו את התסמינים של תסמונת דופמין - עודף הזעה, עודף לחץ, כאבי ראש בלתי נסבלים. זה פשוט שילוב שהגוף שלכם לא מסוגל לעכל! מערכות העצבים שלכם משתגעות! אל תעשו את זה מבלי לדבר עם הרופא שלכם, ורצוי רופא שבאמת מבין בבעיות האלה.

אלו בעיות שעם ריטלין פחות נוכחות. נכון, ריטלין גם עשוי להחמיר את המצב שלכם, אבל ריטלין גם מסתדר לא רע עם SSRI ופחות עתיד לגרום לכם לבעיות הסינדרום הסרוטונין / דופמין השונות. ככה שאם זה השיקול שלכם, ריטלין עדיף.

מינון של אטנט ואיך לקחת אותו:

למעשה זה פשוט, כשמדברים בגרסה הרגילה. ישנה נוסחה מאוד פשוטה;



0.3*ק''ג = מינון אידיאלי.
או 0.4*ק''ג = מינון אידיאלי. 

ניקח אדם שמשקלו 60 לצורך העניין:

60*0.3=18 
60*0.4=24

מה שאומר שאדם ששוקל 60 ק''ג יצטרך בין 18 עד 24 מ''ג אטנט בגרסתו הרגילה.


אם אתם מדברים על אטנט XR (אדרל XR) או ויואנס החישוב ייעשה בצורה שונה לגמרי, וזה כבר תלוי בכם ובפסיכיאטר שלכם. 

***
כמה דברים נוספים: 

כמו שכתבתי לגבי ריטלין, מינון נמוך מידי של אטנט עשוי להחמיר את המצב ולא לשפר אותו. ייתכן שתחוו את עצמיכם כרגועים יותר דווקא אם תקחו מינון מדוייק של אטנט ולא נמוך מידי. תנסו את זה.

אטנט נחשב לעדין יחסית בשילוב עם אלכוהול וסמים קלים. לא שזה מומלץ; זה אף פעם לא מומלץ, אבל אם כבר לקחת, עדיף שזה יהיה אטנט ולא קלונקס.

אטנט היא אסון כשמדובר בהפרעת אפיליפסיה או הפרעות מצב רוח שמטופלות בנוגדי פרכוסים. הנטייה של התרופה הזו ליצור פרכוסים לבעלי נטיה לכך היא על גבול התמידי. תעשו טובה ואל. 

ייתכן שאטנט תשפיע עליכם טוב יותר אם לא תאכלו כלום לפני נטילתה; ויתכן שזה יחמיר את מצב בעיות העיכול שלכם איתה. תבדקו את זה, כשאתם יכולים להרשות לעצמיכם. 

אטנט גורמת לכם להתייבש, אבל ממש להתייבש. בעיקר בגלל ההזעה המרובה. תשתו הרבה מים כשאתם לוקחים אותה. 


תגובות

רשומות פופולריות