סרקוסט

שם התרופה: סרוקסט

שמות נוספים: פקסט, פרוקסטין, פרוטין.

למה מיועדת בהתוויה רשמית: דיכאון, הפרעות שונות של חרדה (מוכללת, חברתית, OCD) 

למה היא מיועדת בהתוויה לא שמית: דיכאון מז'ורי, דיכאון קל - בינוני, עייפות כרונית, כאבי ראש, כאבי פרקים, כאבים עצביים, ADD / ADHD, פיברומיאלגיה, הפרעות שינה, הפרעות בחשק המיני וגמירה מוקדמת, הפרעות אישיות שקשורות באימפולסיביות ונטייה לאלימות. 

קצת היסטוריה על התרופה: כמו שאתם רוצים, סרוקסט מיועדת כמעט לכל דבר שקיים. שזה מעולה, במקום מסויים. אני לא יודע בדיוק מי המציא את התרופה ומתי, אבל היא די ישנה במשפחת ה'תרופות החדשות', ונחשבת לאחד הפטנטים הראשונים במשפחה של הSSRI. הסרוקסט ניתנה מלכתחילה רק להפרעות דיכאון חמורות, אך עם הזמן, היא התגלתה כיעילה בהמון תחומים, ובמשך זמן רב ניתנה גם להפרעות עייפות כרונית והפרעות בתפקוד המיני. 

מה היא עושה בעצם: כמו כל תרופות הSSRI, התרופה היא סופגת סרוטונין סלקטיבית נשנית. כלל אצבע בפסיכיאטריה אומר שסרוטונין הוא אחד מהמוליכים העצביים (נוירוטרנסמיטורים, זרזים) היחידים במוח שאחראי על מצב רוח, וירידה בכמות שלו גורם לתסמינים של דיכאון, חרדה ותשישות. התרופה לא מייצרת עוד סרוטונין אלא משתמשת בסרוטונין שכבר יצרתם, ועל ידי חסימה של גופים מסויימים בסינפסיות (סוג של 'מסדרונות' של המוח בין הזרזים) היא גורמת לחומר לשעות יותר בין התאים, ומחקרים מראים שפעולה זו גורמת לירידה בתסמינים של דיכאון וחרדה.

תופעות לוואי: 
כמו כל התרופות במשפחה, גם לסרוקסט ישנן תופעות לוואי, והן בד"כ מהקשות במשפחה. ת''ל מוכרות הן - עייפות, נמנום, עצבנות, התקפי זעם, בעיות בעיכול ובעיות בבטן, בחילה, כאבי ראש, החמרה של החרדה והדיכאון, בולמוסי אכילה, מחשבות אובדניות, רעד בידיים, רעד ברגליים, השמנה ועוררות תאבון, ירידה בחשק המיני, קושי להגעה באורגזמה, עירנות יתר, חוסר שקט.

כל הת''ל עשויות לעבור תוך חודש עד שבוע, חוץ מאלו הקשורות בחשק מיני והשמנה. אם הן ממשיכות, גשו לרופא שלכם ותחליפו תרופה. 

במה זה יעיל:
* בכל הנוגע לחרדה על כל סוגיה - חרדה חברתית, חרדה כללית ,אגרופוביה, OCD, מחשבות אובססיביות, וכו' - סרוקסט נחשבת לסוג של עילוי תרופתי. מסוגלת למתן את החרדה ובמקרים מסויימים להעלים אותה.
* בכל הנוגע לדיכאון שקשור לעצבות, בכי, נטייה לדרמתיות וחוסר וויסות חושי, גם כן, סרוקסט מאוד יעילה ועוזרת ומכהה את הרגשות בצורה שממש 'מתקנת' הפרעות וויסות רגשיים ומאפשרת יותר שליטה מרוסנת על הרגשות.
* בכל הנוגע להפרעות אישיות שקשורות לאגרסיביות, אימפולסיביות, ריבים קולניים, תחושת דימוי עצמי וערך עצמי נמוך, אלימות פנימית או חיצונית ועלבון - התרופה מאוד יעילה וממתנת אגרסיות ומשפרת מחשבות על הדימוי העצמי.
* בנוגע לקשב וריכוז או היפראקטיבית, התרופה די מעוררת ומאפשרת לבצע משימות באופן שוטף, ואף משפרת את הריכוז והעירנות בעת מטלות מורכבות באופן מתון אך קיים.
* בכל הנוגע למתח, דחק, חוסר שקט והצפה פנימית סרוקסט מאוד יעילה.
* סרוקסט גם לא מזיקה במיוחד במצבים של דיכאון דו קוטבי. היא אמנם מעוררת מאניה, אך לא דיספורית או סתם היסטרית כמו תרופות אחרות במשפחה.
* במקרים של עייפות כרונית סרוקסט מאוד אפקטיבית ומעוררת, בטווח הרחוק.

במה זה פחות יעיל:
* מבחינה מינית אין ספק שזו התרופה הגרועה ביותר במשפחה, וכנראה גם הגרועה ביותר שלקקחתי אי פעם. כשהייתי על סרוקסט החשק המיני היה איננו. בכלל. כלומר, הוא היה, אבל גם כשניסיתי לבצע יחסי מין או דברים בסגנון, זמן ההגעה לאורגזמה היה ארוך בצורה מייגעת ומתישה. נורא קשה להגיע לאורגזמה עם סרוקסט, גם עבור נשים וגם עבור גברים.
* מבחינה רגשית גם כן ישנה בעיה עם כך שהתרופה מרסנת 'מידי' את הרגשות. זה אולי טוב לאנשים שיותר מידי רגישים, אך לאלו שלא, זה עשוי להיות סוג של ביאוס תמידי, כי אי אפשר באמת לבכות לגמרי עם סרוקסט, או לצחוק לגמרי, או להרגיש רגשות 'במלואם'. זה מרגיש כמו סוג של פילטר. שלפעמים זה דווקא טוב - עבור אנשים שחסרי וויסות רגשי לחלוטין הסרוקסט יכולה לייצב ולמתן רגשות בצורה קלאסית, אך בד"כ זה מאוד מתסכל.
* תחושת זומביות וחוסר שימת זין כללי עם הסרוקסט מאוד נפוצה. קשה, קשה להביע איכפתיות לדברים כל הזמן, במיוחד כשאתה על סרוקסט. גם אם מדובר בדברים שהיה איכפת לך מהם לפני שלקחת את התרופה. זו סוג של זומביות, או אפאתיות, שגורמת לך פשוט להסיר דאגה מכל דבר שסביבך - ששוב, במקרים מסויימים זה מעולה, ובמקרים אחרים זה ממש מתסכל.
* הירידה מהסרוקסט היא בעייתית. צריך לשבת ולחשוב היטב איך אפשר להגמל מהתרופה כדי שלא תעורר סינדרום הפסקה מהגיהנום, כיוון שעם הסרוקסט מאוד קל לחוות אותו.
* לסרוקסט יש נטייה לפעול מעולה ואז להפסיק לפעול בכלל. בשביל שזה לא יקרה, כדאי מאוד להיות ממושמעים עם התרופה ולקחת אותה בשעה קבועה, יום יום כל יום. יש נטייה לתרופה להפסיק לפעול כשאתם מפסיקים לקחת אותה אפילו ליום או יומיים, או אם תקחו אותה מאוחר מידי. ובכללי, אחרי חצי שנה או שנה, התרופה בד"כ מפסיקה לפעול. כדי להתגבר על זה בד"כ רוצים להחליף לסוג גנרי אחר של סרוקסט, או להעלות את המינון, וזה בד"כ עוזר. אבל זה סיכון בעייתי בהתחשב בסנדרום ההפסקה שתוכלו לחוות עבור תרופה שלא תעבוד עבורכם אפילו.
* העלייה במשקל היא חלק בעייתי בסרוקסט. כדאי לקחת בחשבון תזונאית, פעילות גופנית וחומרים מרזים לפני השימוש בתרופה.
* האינטרקציה עם אלכוהול לא חביבה במיוחד. בעוד רוב התרופות גורמות לכם להשתכר יותר, סרוקסט, משום מה, בעיני, מאטה את תהליך ההשתכרות ואף גורמת לו להיעשות בצורה מגעילה שכזו, מן השתכרות 'שלילית' שתמיד מלווה בתחושות שליליות והתנהגות לא מבוקרת. כל שתייה של אלכוהול עשויה לגרום לכם את זה, ובמיוחד עם SSRI, אבל משום מה, התחושה שלי היא שעם הסרוקסט זה הכי נפוץ. האינטרקציה עם סמים קלים (קנאביס, חשיש) דווקא לא רעה בעיני.

מינון:
כמו שכבר ציינתי, סרוקסט היא מתכון קל לתלות ולחוסר יכולת לעזוב אותה במשך הרבה זמן והגמילה ממנה קשה. לכן, מינון ושליטה במינון הם דבר אינטגרלי בתרופה הזו. כדאי שלא להעלות מידי במינון עד שאתם בטוחים בהשפעה שלה. חוץ מזה, חשוב להקפיד בשעות הלקיחה של התרופה ובאופן קפדני ויום יומי, אחרת היא גם לא תעבוד וההפסקה שלה תהיה גיהנום. התרופה לא מיועדת לילדים ולכן אין לי שמץ של מושג איזה מינון ילדים צריכים לקחת.

עבור חרדה: עבור חרדה מוכללת, חברתית, או פוסט טראומה, הרופא שלכם כנראה ימליץ על 10 מ''ג ליום, כל יום. ניתן להעלות ל20 מ''ג אם אין השפעה, אבל חשוב שתבדקו בסבלנות לאורך זמן שהתרופה לא משפיעה עליכם לפני שאתם בוחרים להעלות.

עבור דיכאון: עבור דיכאון המינון המומלץ הוא 20-40 מ''ג ליום. הרופא כנראה ימליץ לכם להתחיל ב10 מ''ג במשך חמישה ימים, ואז להעלות ל20, אבל זה באמת תלוי במצב הנפשי שלכם. אם המצב קשה ובלתי נסבל, ניתן להתחיל בעניות דעתי ב20 מ''ג ליום, כל יום, בלי הפסקה. אם המצב קל ומתון ניתן אף למשוך את זה יותר, ולנסות להתחיל ב10 מ''ג לשבוע שבועיים, לבחון את ההשפעה ולהעלות בהדרגה למינון כפול של 20 מ''ג. ניתן גם להעלות ל40 מ''ג אחרי שבוע או שבועיים, אך הייתי ממליץ לכם לבחון את השפעת התרופה עליכם בסבלנות לפחות כחודש לפני הכפלת המינון.

עבור OCD: כנראה שהרופא ימליץ החל מ20 מ''ג עד 60 מ''ג, ובמקרים קיצוניים 80 מ''ג. כמובן שהעלייה במינון מומלצת בהדרגה של חודש לפחות מעלייה ממינון למינון, בהכפלה, אבל זה כבר תלוי בחומרת ההפרעה ובהמלצת הרופא שלכם. יתכן שהתרופה תשפיע עליכם כבר במינון של 20 מ''ג, אז תנו לזה צ'אנס.
 
עבור אימפולסיביות והפרעות אישיות שקשורות לאגרסיות: כמו עבור דיכאון - 20 מ''ג יום יומי, עם אפשרות להכפלה, מומלץ לאחר זמן בחינה של ההשפעה. אותו כנ''ל לגבי ADD / ADHD, עייפות כרונית, כאבי ראש וכו'. 

ת''ל של התחלת התרופה - בכל שלב של עלייה במינון או ימים ראשונים ללקיחת התרופה מומלץ להצטייד באופטלגין לכאבי ראש שמוחמרים, בקלבטן לעלייה ברמת הבחילות וכאבי הבטן, ולקלונקס או בנזוד' אחרים לטיפול בחרדה עצמה. כמובן שאלו צריכים להיעשות במתינות ובאופן סבלני כדי שלא יהפכו להתמכרות. 

דברים שחשוב לדעת:
* למרות שסרוקסט נחשבת למעייפת ומרדימה, לטווח הארוך ההשפעה שלה היא מעוררת. למעשה, זו כנראה התרופה הכי מעוררת בין הSSRI, ואם עייפות וחוסר כוחות מאפיינים את הדיכאון שלכם, שווה לשקול אותה.
* סרוקסט היא התרופה הכי 'קצרת השפעה' מבחינת זמן מחצית החיים בין תרופות הSSRI. לכן, אם אתם לוקחים אותה, הקפידו לקחת אותה באופן יום יומי קבוע ובשעות קבועות - אחרת ההשפעה עלולה להיות רעה ולא נעימה, וכמובן לא אפקטיבית. 
* סרוקסט נחשבת להרבה יותר מרגיעת חרדה, מתח וחוסר שקט משאר הSSRI. אם הדיכאון שלכם מלווה במתח, דחק, חוסר שקט, חרדה ומחשבות אובססיביות  - יתכן שהסרוקסט תהיה התשובה בשבילכם. 
* סרוקסט היא התרופה הכי קשה מבחינת ת''ל מיניות ביחס לשאר הSSRI, לפחות מבחינתי. ייתכן בהחלט שלא תוכלו לגמור במשך שעות, ושהמשיכה המינית שלכם תרד בכמויות מדאיגות. זו בעיה, אבל יחסית להשפעה החיובית של התרופה, זו לא בעיה שאי אפשר להתעלם ממנה. 
* סרוקסט כנראה תכהה את הרגשות שלכם לחלוטין, ככה זה היה אצלי. מבחינת רגשות של בכי, דמעות והיסטריה, סרוקסט היא להיט, כי היא מכהה אותן עד היעלמות מוחלטת. מצד שני, אלו גם רגשות שאנחנו כן רוצים אותם בחיים, ולכן, ההעלמה הדרסטית שלהם גורמת הרבה פעמים לחוסר נוחות רגשית.
*סרוקסט היא התרופה הכי משמינה בין הSSRI, כך שכנראה שיגבר אצליכם התאבון, במיוחד החשק למתוקים. כדאי לאכול במתינות ולשקול תפריט בריא לפני שאתם מתנפלים על המטבח.
* סרוקסט היא כנראה תרופת הSSRI שהכי קשה להגמל ממנה. זה אומר שהגמילה ממנה היא ממש סיוט; ברמה של זרמים במוח, כאבי ראש, וכמובן, החמרה קשה של הסימפטומים. יהיה לכם קשה לרדת מהסרוקסט. כדי לעשות את זה, כדאי לכם לבנות תכנית איטית ומסודרת להדרגה עם הרופא שלכם, ותלחמו על כך שזה יהיה איטי כמה שאפשר, כדי שלא תקבלו את סינדרום ההפסקה מהגיהנום שחלק מהאנשים מקבלים. כדי להקהות את תסמיני הגמילה, כדאי לכם לקחת פריזמה במשך שבועיים כתחליף, שעשוי להקל על הגמילה ולהכהות את התסמינים.
* סרוקסט, אם לא הבנתם, היא כנראה התרופה הכי חזקה מבין הSSRI, או השנייה בדרגתה לפחות אחרי לוסטרל. אתם צריכים להיות ממש חרדים או ממש מדוכאים לפני שאתם מתחילים לקחת אותה, ולדעת בוודאות שניסיתם לפחות שתי תרופות מהמשפחה שלא עזרו מספיק בהשפעה שלהן. 


תגובות

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. שלום לכותב,
    היה מעניין מאוד לקרוא. 
    אני נוטלת סרוקסט ומאוד מרוצה ממנו, פשוט סידר לי את החיים. 
    שני ת"ל הורסים אותי שממש אני מחפשת תחליף. הראשון זה חלומות קשים כל לילה.
    השני תיאבון עצום. האם אתה מכיר תחליף?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי איריס.
      אני תמיד מאמין שלא מחליפים סוס מנצח. אם התרופה עוזרת לך, מציע לך לשקול שוב האם שווה לך להחליף תרופה בגלל נושא החלומות וההשמנה, והאם שווה לוותר עליה בגלל ששני אלו כל כך בלתי נסבלים. בעצתי שלא כרופא, אני יודע שלקיחת התרופה בזמנים שונים - למשל - בבוקר במקום בערב, משנים את ההשפעה על החלומות.
      ההשמנה בעיה מוכרת ומתישה. מציע לנסות ולשנות את התפריט ולעשות קצת פעילות גופנית.
      במידה ובכל זאת את מעדיפה תרופות אחרות, מציע לך להתייעץ עם רופא בעיר.
      מהידוע לי, בנוגע לרעב, לעתים משלבים טומפקס בכדי לבלום את התיאבון המוגבר.
      בנוגע לשאר, לעתים מחליפים כדור מאותה משפחה או מורידים מינון.

      בעיני סרוקסט היא תרופה שכל עוד היא עובדת, היא שווה את הת''ל.

      בברכה, פרמו

      מחק
  3. Lucky Club | Live Casino Website
    Lucky Club is an online gaming website powered by Microgaming that provides a wide variety of casino games. Its mission is to provide the latest and best  luckyclub.live Rating: 9.9/10 · ‎Review by luckyclub.live

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות