סרקוואל

שם התרופה: סרקוואל

גרסאות נוספות: סרקוואל XR

אל מה מיועדת בהתוויה רשמית: סכיזופרניה מכל הסוגים, התקפי מאניה / סוגים של דיכאון דו קטבי, התקפי פסיכוזה.

אל מה עוד מיועדת:
חרדה קשה, טיפול בדיכאון מזו'רי עמיד לתרופות אחרות, הפרעות שינה, הרגעה, התקפי חרדה ופאניקה, טיפול מחליף לבנזודיאפינים עבור אנשים עם סכנת התמכרות, הפרעות הספקטרום האוטיסטי, טיפול משלים לOCD, טיפול משלים לSSRI להפרעות חרדה ודיכאון שונים, במינונים נמוכים מהנדרשים לפסיכוזה פרופר.

קצת היסטוריה על התרופה:
למעשה, הסרקוואל היא תרופה די חדשה, עם כל הקושי שבלקיחתה. השפעת הסרקוואל הוכחה לטובה בקרב אנשים עם סכיזופרניה. זו תרופה מהדור החדש של התרופות האנטי פסיכוטיות, ונחשבת ליעילה יותר ולבעלת פחות ת''ל, ובעלת יותר השפעה. בעוד רוב התרופות הפסיכיאטריות הישנות ששימשו לפסיכוזה אופיינו בת''ל בעייתיות ובתופעת האקתיזיה (חוסר שקט פנימי, רעד, הזזה לא רצויה של הידיים והרגליים) לסרקוואל ולשאר התרופות במשפחה יש פחות נטייה לעורר את התופעות הללו. סרקוואל ניתנת היום כטיפול משלים להמון הפרעות אחרות שאינן קשורות לפסיכוזה - חרדה, דיכאון, אגרסיות ועוד - ונחשבת למאוד יעילה בתחומים הללו.

מה היא עושה בעצם:
כל התרופות האנטי פסיכוטיות מלכתחילה חוסמות זרזים ספציפיים של דופמין. השערה מדעית טוענת שדופמין הוא אחד מהזרזים העצביים במוח אשר אחראי על התנהגויות פסיכוטיות, הזיות, מחשבות פסיכוטיות, מחשבות שווא, דלוזיות וכו' - וחסימה של קולטנים ספציפיים שלו גורמת לירידה בתחושת ההזיות או בהתנהגות פסיכוטית. סרקוואל בנוסף לתרופות האנטי פסיכוטיות מהדור הישן גם יוצרת אינטרקציה של חסימה וספיגה חוזרת עם זרזים ספציפיים של סרוטונין, מה שכנראה גורם להשפעה החביבה על דיכאון וחרדה.

תופעות לוואי:
כמו שציינתי, מכיוון שסרקוואל היא מהדור החדש של האנטי פסיכוטיות, ניכר בה פחות ת''ל מהתרופות הישנות. עדיין ישנן ת''ל רבות והן נחשבות לקשות, והן בד''כ - עייפות, בחילה, החמרה בחרדה, החמרה בדיכאון, מחשבות אובדניות, ועוד. במינונים גבוהים הת''ל דווקא יכולות להתמתן, ולמשל, בנושא העייפות, אם תקחו מינון גבוה של סרקוואל ייתכן שאף תהיו עירניים יותר.
תופעה שחשוב לדבר עליה היא אקתיזיה, שהיא תופעה שמאפיינת את התרופות הישנות במשפחה, אך גם את הסרקוואל. ניכר אצל הרבה אנשים שלוקחים אנטי פסיכוטיות תופעת האקתיזיה שגורמת לתנועות לא רצויות ברגליים, בגפיים ובידיים. אצל אחרים תופעה זו מתבטאת בחוסר שקט פנימי שזועק לעזרה, מן תחושת חוסר נוחות וחוסר מנוחה, מתח ולחץ שגורמים לך לרצות 'לצאת מהעור של עצמיך'. אם תופעה זו קורית, ניתן לטפל בה באמצעות בנזודיאפינים, ומומלץ להפסיק את הטיפול. אם אתם רגישים לתופעה זו כנראה שתקבלו אותה כ''כ מוקדם שאין סכנה של הפסקת הטיפול או משהו.

מכיוון שסרקוואל גם ניתנת להפרעות שינה וחרדה, חשוב לציין שמדובר בתרופה מרגיעה ומרדימה, אך הבעיה איתה היא תחושת ה'האנגובר' שיש כשמסתיימת ההשפעה ואתם קמים בבוקר. ייתכן שיהיה לכם ממש קשה לתפקד, ולנהוג, ודברים אחרים, ולכן צריך לקחת בחשבון שאתם הולכים לישון הרבה עם הסרקוואל, ולהרגיש מאוד עייפים וזומביים בבוקר שאחרי.

סרקוואל אמנם מיועדת לדיכאון עמיד, ויש סיכוי שהיא גם עוזרת, אך עבור סוגים אחרים של דיכאון בעיני היא רק מחמירה. היא וכל האנטי פסיכוטיות האחרות. החסימה של קולטני הדופמין אולי יעילה לחרדה, אבל עבור דיכאון פרופר, זו פעולה שעשויה להחמיר את תחושת העייפות וחוסר החשק, ולא לתרום בשום צורה לאנהדוניה (חוסר יכולת להביע הנאה). לכן, אם דיכאון חמור הוא חלק מהעסק שלכם, תחשבו לפני שאתם לוקחים סרקוואל.


במה זה יעיל?
אינני פסיכוטי ואינני רופא, אך ההשפעה על אנשים פסיכוטיים סביבי או באינטרנט מאוד משמעותית ובעלת ערך עבור אנשים רבים.
* עבור אנשים עם סכיזופרניה / פסיכוזה מדובר בתרופה מאוד יעילה, מרגיעה סימפטומים חיוביים ואף שליליים של סכיזופרניה ומקלה עד העלמה של תסמינים פסיכוטיים זמניים. גרסת הXR היא אף דבר מבורך שמקל בתחושת העייפות וגם משפר את התסמינים הללו.
* סרקוואל לא תשבש אתכם מבחינה הורמונאלית - לכל האנטי פסיכוטיות יש נטייה לגרום לגוף שלכם לייצר יותר פרולוקטין, כנראה בגלל חסימת הדופמין. התופעה הזו גורמת בד''כ לירידה בחשק המיני, השמנה, ואף הפרשת חלב אצל נשים, ואצל גברים עלולים לצמוח שדיים לדוגמא, והמערכת וויסות הרגשי שלכם עלולה להשתבש לגמרי. למזלנו, עם הסרקוואל הסיכויים לכך יותר נמוכים מאשר עם תרופות אחרות במשפחה, וזה שיקול שכדאי לקחת.
* סרקוואל היא להיט עבור בעלי הנדודי שינה בניכם. אם יש לכם דיכאון או חרדה, ושינה היא עסק בעייתי בשבילכם, מינון נמוך של סרקוואל יכול להרדים אתכם לכמה לילות שתרצו, הבעיה היא שההשפעה הזו יורדת עם הזמן ואז תצטרכו להעלות במינון, מה שגם עלול להוביל מעצמו לעירנות יתר. ככה או ככה, כתרופת שינה זו תרופה מעולה.
* סרקוואל עובדת לא רע עבור חרדה / דיכאון מסוגים שונים. כמשלימה לOCD היא ממש פצצה. מינון נמוך לפני השינה יוכל להחזיק אתכם לאורך יום שלם, ואפילו חלקיכם יוכלו לוותר על תרופות אחרות שלוקחים בנוסף לבעיה.
* סרקוואל לא משמינה כמו שאר התרופות השכנות שלה ולא מעוררת תאבון כמותן, שזה בכלל נחמד.
* סרקוואל יכולה להועיל במצבים של קשיים אישיותיים שכוללים התקפי זעם, אגרסיות, ואלימות חיצונית כפנימית.

במה זה פחות יעיל?
* התרופה איננה בסל, וכדי להשיג אותה תצטרכו להתאמץ די הרבה, מה שהופך אותה לבעייתית משהו. היא לא יקרה כך שזה לא העניין, אבל עד שרופא יסכים לרשום לכם תרופה שאיננה בסל תצטרכו להתאמץ די הרבה. ועבור אלו מכם שהעניין הכלכלי כן רלוונטי זו בכלל בעיה.
* סרקוואל אמנם ניתנת לאנשים על הספקטרום האוטיסטית, אך לא ניכר שיפור התנהגותי רב בקרב אוטיסטים שלקחו אותה באופן קבוע.
* אמנם מינון נמוך של התרופה תורם לחרדה ולהפרעות שינה, אך הלקיחה הקבועה גורמת לגוף להתרגל אל התרופה די מהר מה שמוביל באופן מזורז להכפלת המינון, וב100 מ''ג כבר ההשפעה הזו תתבטל, מה שהופך לפרדוקס תרופתי מייאש.
* אמנם התרופה מיועדת לסוגים שונים של דיכאון, אך כפי שציינתי, בעיני סרקוואל גם מחמירה סוגים שונים של דיכאון ולא עוזרת לו
* האינטרקציה עם סמים ואלכוהול היא רעילה, ממש רעילה. מעבר לעובדה שישר תעורר בכם בחילה ורעד ושאר התסמינים הנוראיים, סרקוואל, וכל אנטי פסיכוטיים אחרים בשילוב של אלכוהול וסמים קלים, עשוי אף להחמיר אלמנטים של פסיכוזה, *גם אם זו לא הייתה מטרת הלקיחה של התרופה*. כן, זה הזוי, אבל קיים. אתם מבינים - הסרקוואל חוסם אצלכם זרזים מסויימים של דופמין, והאלכוהול ממריץ דופמין מסוג אחר, ויש התנגשות. ההתנגשות הזו עוד בסדר עם תרופות ממשפחות אחרות, אבל עם אנטי פסיכוטיות זהו ממש אסון! הגוף שלכם משתגע לגמרי מבחינה כימית, ואתם עשויים לאבד קשר עם המציאות. לא נחמד בכלל.

עוד דברים מעניינים על התרופה: 
סרקוואל משום מה היא אסון בשילוב עם מיץ אשכוליות, אמתי לגמרי. אני לא יודע מה ההסבר המדעי לזה אבל כנראה שבעלון התרופות ובבית המרקחת אתם תשמעו הרבה ''לא לקחת עם מיץ אשכוליות!!". לקיחת סרקוואל עם אוכל תהיה בחירה נבונה, כיוון שכך הוא נספג יותר טוב. סרקוואל אמנם לא משמינה כמו התרופות האחיות שלה, אך היא כן מעוררת תאבון, ולכן כדאי לקחת אותה עם המלצות דיאטניות צמודות. אם יש לכם התקפי חרדה ולא בא לכם לקחת בנזודיאפינים, ייתכן שסרקוואל תהיה התשובה הכי נכונה וחשובה בשבילכם. היא יעילה באותה המידה וממכרת הרבה פחות.

מינון של סרקוואל:
שוב, אינני פסיכוטי ואינני רופא, אינני יכול לתת המלצות בנוגע למטופלים פסיכוטיים, אך זה מה שהמידע שאספתי אומר:

עבור פסיכוזה - כנראה שתצטרכו להתחיל ב100 מ''ג ליום, עד העלאה הדרגתית ל200 או 300 מ''ג ליום. שזה הרבה, אין ספק, אך יעיל. כנראה שגרסת הXR תעשה איתכם חסד רב בנושא הזה - תנסו לדבר עם הרופא שלכם בנוגע אליה.

עבור מאניה ודו קוטביות - שוב, כנראה שתתחילו ב100 מ''ג ליום, וכנראה שתעצרו בסביבות ה200, במקרים מסויימים ניתן להעלות עד ל400 או אפילו 500 מ''ג ליום. זה יפיל אתכם, אין ספק. תתכוננו לישון הרבה וללחיות פחות. גם האופן חשיבה שלכם קצת ידוכא מההלם המוחי, ויכול להיות שגם היכולות הפיזיות כמו הליכה וריצה יהפכו להיות קשות יותר. אולי זה יעבור, ואולי זה לא, אבל שווה לנסות.

עבור סכיזופרניה מכל הסוגים - כנראה שמ200 עד 500 מ''ג ליום, וכמובן שההעלאה תעשה בהדרגתיות. אותו כנ''ל בהשוואה לדו קוטביים - זה יהיה קשה, אבל זה שווה את זה.

עבור עצבנות והתקפי זעם - ניתן להתחיל ב25-50 מ''ג ללילה, אך זה יהיה חסר טעם. כנראה שהרופא ימליץ לכם על עלייה ל100 מ''ג להדרגה, ובמקרים כאלה עדיפה גם גרסת הXR שמכסה את כל היום. כדאי לכם ללכת בכיוון הזה.

עבור חרדה כללית והתקפי חרדה - ההמלצה הרפואית אומרת ש25 מ''ג ללילה יעשו את העבודה, אך אני חולק עליהם. גם כי המינון חלש מידי, גם כי אתם כנראה תהיו רדומים מידי בשביל להרגיש משהו, וגם בגלל שבסופו של דבר המינון הזה יפסיק להשפיע מאוד מהר ותצטרכו להעלות אותו. אני ממליץ על 25 מ''ג בבוקר אחרי שהתרגלתם לתרופה, ו25 מ''ג לערב - וזה יעשה את העבודה. כמובן שכל עלייה במינון תתרום לירידה בתסמינים, וגם כאן, גרסאת הXR יכולה לתרום לכיסוי של יום שלם.

עבור דיכאון - אותו כנ''ל לגבי חרדה. 25 מ''ג לילה אמור לעשות את העבודה, אך כדאי לדעתי בשלב כלשהו להכפיל ולקחת גם בלילה וגם בבוקר, או אף לעבור לגרסאת הXR שמן הסתם מתונה יותר.

עבור הפרעות שינה - 25-50 מ''ג ללילה כחצי שעה לפני השינה תעשה את העבודה.






































































תגובות

רשומות פופולריות