קונצרטה

שם התרופה: קונצרטה

שמות נוספים: לא ידועים בארץ על שמות נוספים.

צורות ומינונים: 27 מ''ג, 36 מ''ג, 54 מ''ג. כל אלו ניתנים בהתוויה גם בהכפלה או אחד בנוסף לשני למען מינונים גבוהים יותר, במידת ההפרעה.

אל מה מיועדת בהתוויה רשמית: הפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות, נרקולפסיה בצורות שונות.

אל מה עוד מיועדת: היא יכולה להועיל בתסמינים מסויימים של דיכאון (במינונים נמוכים), בעייפות כרונית, ובהפרעות התנהגות שונות שקשורות לאלימות או תוקפנות.

קצת היסטוריה על התרופה: את הסיפור של הקונצרטה עצמה אינני יודע ואני גם מאמין שמקור ידע באינטרנט אף פעם לא יהיה אמין בנושא, אבל הקונצרטה מכילה את אותו החומר הפעיל של הריטלין, שאת הסיפור שלו כולנו יודעים. הריטלין הוא סם פסיכואקטיבי ממריץ שמכיל מתילפנידט, חומר מעורר אשר ממריץ את מערכת העצבים המרכזית וגורם לעלייה ולספיגה של רמת הדופמין והנורדראנלין שלכם בין הסיפנסות (מסדרונות של המוח בין תאי העצב). הפעולה הזו, הממריצה, היא זו אשר גורמת לכם להיות עירניים ודרוכים יותר כאשר אתם על ריטלין, ומשפרת תסמינים של קשב וריכוז.

למעשה הריטלין בצורותיו השונות הוא סוג של קסם פסיכיאטרי בתחום הזה. הפרעת קשב היא תחום שהיה קשה לעלות עליו כהפרעה רשמית, ואם כבר נעלה, הטיפול בהפרעה הוא פשוט תסביך בפני עצמו. הריטלין ושאר הממריצים בעצם ''מכפים'' בצורה הכי ישירה שיש על ההפרעה, בצורה שכמעט מעלימה אותה לגמרי. קשה להכנס לנוירולוגיה של אנשים עם הפרעות קשב והיפראקטיביות, אך ברור לכולנו שרמות הדופמין והנוראפינפרין שלהם גבוהות או ירודות לסירוגין, ואין להם רצף עקבי ו''נורמלי'' במוח. לכן, הפעולה הזו של החומרים הממריצים, הסטימולנטים, הם הדבר הכי קרוב לניתוח מתקן שיש להפרעה הזו, ועבור אנשים עם ההפרעה הזו בדרגה חמורה מדובר בנס של ממש.

הקונצרטה היא גרסה משופרת של הריטלין, גם מבחינת המינון, גם מבחינת זמן ההשפעה וגם מבחינת הת''ל. הקונצרטה בעיקר מיועדת עבור אנשים שצריכים את הקשב שלהם גם מעבר לשעות הלימודים, כי היא משפיעה לאורך 12 שעות, וזו חתיכת התחייבות. אך מעבר לזמן ההשפעה הארוך שלה, משום מה, היא נחשבת גם לעדינה יותר, כנראה בזכות השחרור הכה איטי והדרגתי שלה, עד שישנם אנשים שאומרים שזו הגרסה הלא מזיקה של ריטלין. קונצרטה בעצם מכילה את אותו החומר הפעיל של ריטלין, רק שהוא מאוחסן בתוך קפסולה קשוחה שעשויה בצורה של 'משאבת ריטלין', מה שגורם לה לשחרר חומר פעיל באופן מתון כל כמה שעות. כנראה אופן השחרור האיטי, המבנה הכימי של הקפסולה הקשיחה ועוד דברים שאין לי מושג לגביהם הם מה שגורם לתרופה הזו להיות כל כך יעילה.

תופעות לוואי:
הצחקתם אותי.
התרופות הללו, הממריצות, הן בעלות כ''כ הרבה ת''ל מגוונות ושונות שבאמת קשה לאמוד את כולם לסוג ספציפי. עבור חלק מכם היא תהיה סיוט אמתי ועבור חלק מכם היא אפילו לא תורגש חוץ מההשפעה שלה. ככה או ככה, בכלליות, זה בערך זה: בחילות, הקאות, כאבי ראש, יובש בפה, הזעה (אבל ממש הזעה, בקטע מוגזם), רעד בידיים, קשיי שינה, חוסר תאבון, רגשנות יתר, חרדה, פסיכוזה (נדיר), ריבאונד, דיכאון, אפאתיה, התנהגות אנטי סוציאלית, עצבנות, תוקפנות, עוינות כללית, החמרה של תסמינים אובססיביים או חרדתיים אחרים, אקתיזיה, ועוד.

הכל חוץ מהמחסור בתאבון והריבאונד עובר. על שניהם ארצה לדבר קצת.
הריבאונד הוא תופעה מוכרת של אנשים עם ADHD שלוקחים ממריצים. התרופה עובדת נהדר, אבל איך שהיא מפסיקה להשפיע, אתם שוכחים שהייתם מרוכזים בכלל ונהפכים לדבר הכי מבולגן והיפראקטיבי שתפגשו. שזה בסדר. עדיף לחלק את כמות הריכוז שלכם ל''מדהים'' ו''נורא'' בחלקי היום, מאשר ''לא משהו'' במשך כל היום. אבל במקרה הזה, ישנם דרכים לטפל בזה - למשל, אם יש לכם משימות חשובות לבצע, שתיית קפה או אכילת דברים ממריצים אחרים יכולים להקל בתופעה של הריבאונד. גם להצטייד בריטלין הבסיסי במינון נמוך יכול לעזור. כנראה שלא תצטרכו, כי מי עושה מטלות לאורך כל כך הרבה שעות, אבל שיהיה בכל מקרה.
ככה או ככה כדאי לדעת שהריבאונד הוא תופעה בעייתית, בעיקר עבור אנשים מורכבים מבחינה רגשית. לא כדאי לכם לשחק כך עם הרגשות שלכם, בטח שלא במצבים מבולבלים כמו ריבאונד. תקלו על עצמיכם ועשו פעולות שיגרמו לכם להרגע ולהרדם מוקדם, כדי שלא תתעללו בעצמיכם.
בנוגע לחוסר תאבון, גם זו בעיה ש'מכפרת' על עצמה עם הפסקת השפעת התרופה. אתם לא תאכלו כלום וברגע שהתרופה תפסיק להשפיע אתם תכנסו לתוך המקרר ותרוקנו אותו מבפנים. שזה גם בסדר, אבל תשלטו בעצמיכם. תאכלו ממש מעט במהלך השפעת התרופה, גם כשקשה, ובעיקר תאכלו לפניה, וכשאתם אחריה תאכלו עם תשומת לב אל מה שאתם עושים. האכילה המוגזמת או החוסר אכילה הכללי הם אלו שמעצימים בעיות רגשיות ובעיות קשב, ואף גורמים לבעיות בדימוי ובמשקל, וחבל.


במה היא יעילה? 
האמת שלכל דבר אליו היא מיועדת.
* אם בעיות הקשב שלכם הם חלק אינטגרלי מהחיים שלכם, ואתם רוצים להיות מרוכזים וקשובים במשך רוב היום, יתכן שזו התרופה הנכונה בשבילכם.
* עבור ילדים או מבוגרים שצורותיו השונות של ריטלין עשו להם ת''ל בלתי נסבלות.
* עייפות כרונית ונרקולפסיה ברמה גבוהה שמצריכים טיפול לאורך כל היום.
* גם דיכאון או חוסר מרץ שמתבטא בדופמין ונוראדרנלין נמוך יכול להיות מטופל ביעילות עם קונצרטה

במה היא פחות יעילה?
*תראו, אם הפרעת הקשב שלכם מתבטאת רק בלימודים או מטלות, ובשאר הזמן היא לא משפיעה עליכם, אין טעם שתסחבו עם הכדור הזה לאורך כל כך הרבה שעות. באמת, זה חתיכת מחיר.
* האפאתיות והחוסר איכפתיות כלפי העולם שמתקיימת עם הכדור הזה זה משהו. אנשים נעשים ממש *לא נחמדים* כשהם עם קונצרטה. מעבר לעובדה שאין חשק לצחוק או לחייך, פשוט קשה ליצור קשרים חברתיים רציפים, וזה לא נעים, לא לכם ולא לאחרים.
* גם רגישות היתר, בעיקר בעת הפוגת ההשפעה, היא בעייתית. דברים מקבלים פרופורציות הרבה יותר גדולים ממה שהם לפני לקיחת התרופה, ולמה, בעצם?
* העצמת החרדה או הדיכאון הם בעייתיים בפני עצמם. אני לא יודע למה, אבל הקונצרטה גם גורמת לחרדה להיות ''חרדתית'' יותר, מבחינת העוצמה והקושי, וגם בכללי בעת לקיחת הכדור יש מעין לחץ לבצע דברים, גם אם אין ממש מה לבצע. אתם תשבו ותחשבו מה אתם צריכים לעשות גם כשאתם לא צריכים לעשות כלום.\
* כאבי הבטן, ובכללי, בעיות העיכול עם הקונצרטה הם עסק מתיש בפני עצמו. אני חוויתי את הקונצרטה ככזו ששיבשה לגמרי את מערכת העיכול שלי, ושינתה הרגלים וזמנים שאני מעדיף לא לפרט בצורה די הזויה. יש לה אינטרקציה עם חילוף החומרים שלכם, עדיין לא ברור לי אם היא טובה או רעה, אבל היא בעייתית.
* כאבי הראש שמתלווים לקונצרטה גם כן, או שהם תופעה חולפת או שהם תופעה חוזרת, ואי אפשר לחיות על אופטלגין במקביל.
* בעיות השינה של הקונצרטה הם אולי העסק הכי מתיש. אי אפשר לישון עם התרופה הזו. וגם כשאפשר לישון, זה מלווה ביקיצות, לאכול ולשתות את כל המקרר, לחזור לישון, ושוב. ההשפעה הארוכה שלה אולי מבורכת, אבל כשזה נכנס לי אל תוך הלילה, זה פשוט לא מאפשר לי להסתגל לחיים נורמליים.

דברים שחשוב לדעת:
קונצרטה כנראה תהיה פחות מזיקה ויותר חביבה עבורכם דווקא אם תעלו במינון ולא להפך. משום מה קונצרטה במינון נמוך גורמת ליותר אפאתיות, חוסר תאבון והתנהגות אנטי סוציאלית מאשר המינון הגבוהה שלה. מהסיבה הזו כדאי לכם מאוד לבחון את המינון שאתם לוקחים לפני כל.
אולי קונצרטה מעוררת חרדה או דיכאון, אבל קונצרטה גם ממתנת סוגים שונים שלו. המון פעמים בעיות קשב מתלוות לבעיות רגשיות ובעיקר לחרדה. טיפול בקונצרטה יכול להועיל בתסמינים האלה. בנוסף, אפשר לשלב בין הקונצרטה לטיפול תרופתי נוגד דיכאון, והתוצאה יכולה להיות מיטבית.
קונצרטה אולי ניתנת לטווח תוקף רחוק, אך גם אם קיימת קופסא ישנה מבחינת התוקף, היא כנראה תעבוד באותה הצורה. נורא קשה לתרופות האלה ''לפוג'' מבחינת התוקף שלהן.

מינון של קונצרטה ואיך לקחת אותה:
אוקיי. זה ממש מסובך. כדי לסדר את הכל, נתחיל מהמינון אשר נצרך עבור ריטלין רגיל ובסיסי, ללא גרסה מיוחדת.

תתכוננו להרבה מתמטיקה. 

ממידע שהשגתי באינטרנט, המינון צריך להיעשות בצורה כזו - בין 0.3 עד 0.4 מ''ג לקילו. כלומר,

0.3*ק''ג = מינון אידיאלי.
או 0.4*ק''ג = מינון אידיאלי. 

ניקח אדם שמשקלו 60 לצורך העניין:

60*0.3=18 
60*0.4=24

מה שאומר שאדם ששוקל 60 ק''ג יצטרך בין 18 עד 24 מ''ג ריטלין רגיל.

***
קונצרטה היא עסק מסובך הרבה יותר. הקונצרטה גם כן צריכה להמדד על פי ערכי הבסיס של המשקל של הריטלין הרגיל. יש כמה דרכים לחשב את זה. 

הדרך הראשונה היא דרך ההשוואה ביחידות המינון בין התרופות. זה עובד ככה:

קונצרטה 27 מ''ג = 7.5 מ''ג ריטלין בסיסי
קונצרטה 36 מ''ג = 10 מ''ג ריטלין בסיסי
קונצרטה 54 מ''ג = 15 מ''ג ריטלין בסיסי

עכשיו צריך לחשב. נניח ואתם שוקלים 60, והמינון שלכם הוא בין 18 מ''ג ל24 מ''ג ריטלין בסיסי רגיל. 
בהנחה שקונסרטה 36 היא 10 מ''ג בסיסי, נצטרך לעשות השוואת ערכים בסיסית. 

אם המינון 36 קונסרטה שווה ערך ל10 מ''ג ריטלין בסיסי, חילוק בניהם יתן לנו אמת מידה לחישוב מינון הקונסרטה בהשוואה למינון ריטלין. 
 
36/10=3.6  >  זוהי תהיה אמת המידה שלנו למינון קונצרטה. 

אז 18*3.6= 64~. 
או 24*3.6= 86~

מה שאומר שהמינון שלכם ינוע בין 64 ל86 מ''ג ליום עבור משקל של 60 מ''ג. 

***

שיטה נוספת, המתבססת על האמונה שהקונצרטה היא פשוט שחרור של כמות מסויימת של ריטלין כל שלוש שעות, מובילה לתוצאה דומה - לוקחים את המינון הרצוי עבור ריטלין בסיסי ומכפילים ב3 

(0.3*ק"ג)*3 = מינון אידיאלי

ז"א, שאדם ששוקל 60 ק''ג יצטרך לפי גישה זו בין 54 עד 72 מינון של קונצרטה ליום.

***

או, הגישה הכי קלה, והכי משומשת - פשוט מחשבים מ''ג לק''ג. ז''א, אם אתה שוקל 60 ק''ג, אתה צריך 60 מ''ג, וזה הכל. 

הבעיה היא שאין מינונים כאלה, ותמיד תשיגו קצת יותר או קצת פחות. מהמשקל שלכם, שזה לא נורא כי זה בכ''מ מה שהיה יוצא לכם בשיעור גבוה באחת מהנוסאות האחרות. 

זוהי גישה מאוד כוללנית ולא מדוייקת, אבל יעילה בד''כ. במינונים הגבוהים האלה באמת מדובר בהשפעה אינדיבידואלית, לכאן ולכאן. 

***

חשוב מאוד לחשב את המינון של הקונצרטה ולדעת איך לקחת אותה. מינון לא נכון, דווקא נמוך יותר, יכול להחמיר ת''ל ולהחמיר את המצב, ואפילו לא להועיל.

כן מומלץ לקחת את הקונצרטה בבוקר, גם בגלל שאחרת אתם תהיו ערים כל הלילה, וגם בגלל שהיא כנראה משפיעה הרבה יותר טוב כשלוקחים אותה אחרי שאתם קמים.

הטענות אומרות שלקחת קונצרטה עם אוכל מקל באופן משמעותי על הת''ל, וזה ללא ספק נכון, השאלה היא לגבי ההשפעה. חלק מהתופעות לוואי של התרופה הן פשוט התופעות הבסיסיות שלה, ונראה שלקחת את התרופה עם אוכל עבור אנשים מסויימים יכול להוביל לכך שהתרופה לא תורגש ולא תשפיע. אולי כן, אולי לא, זה הימור שלכם. ככה או ככה, כדי להקל על בעיות הבטן הקשות של התרופה, עדיף לכם לקחת אותה עם אוכל.











































 

תגובות

רשומות פופולריות