ריטלין

שם התרופה: ריטלין

שמות נוספים: ריטלין LA, קונצרטה (סוג כלשהו של ריטלין, הסבר בפוסט אחר), מתילפנידט, ריטלין SR

צורות ומינונים: מתחיל ב10 מ''ג בגרסה הרגילה, וזהו. ניתן להכפיל ולחצות בכדי ליצור מינונים נוספים.
בצורת השחרור המושהה אפשר להגיע ל20 מ''ג, 30 מ''ג, או 40 מ''ג. רצוי לציין שהמינון בשחרור המושהה אינו שווה ערך למינון בשחרור המיידי. מינוני הקונצרטה, לעומת זאת, הם עסק אחר לגמרי ועליו הרחבתי בפוסט אחר בנושא ה'קונצרטה' בפני עצמו.

מיועד: הפרעות קשב וריכוז (עם או בלי היפראקטיביות), סוגים שונים של נרקולפסיה.

ייעודים נוספים: שאלה טובה. בעקרון הריטלין התחיל כסם מעורר הממריץ, בעיקר לצורך ספורט. ישנם סיפורים על כך שהוא שימש כממריץ במלחמות שונות, המפורסם בניהם מספר על השימוש כסם ממריץ בצבא הסורי במלחמת יום הכיפורים. יש גם דיווחים על שימושים במלחה''ע השנייה ובשאר מלחמות בעיקר במדינות ערב, אבל אין לכך עדויות מוכחות. יש גם דיווחים על שימוש באולימפיאדה בקרב ספורטאים ואצנים, אך שוב, אין לכך הוכחות ממשיות. לשם הוכחות ממשיות לשימוש בממריצים נדבר בפוסט אחר, אם יהיה לי זמן, כמובן.

אז הריטלין הוא סם ממריץ. הוא יכול לעזור בפעילות גופנית, בעיקר בקרב אלו שפשוט אין להם כוח לעשות פעילות גופנית. ריטלין מיועד גם לטיפול בהפרעות עירנות ושינה שונות; עייפות יתר, או עירנות יתר בשעות הלא נכונות של היום. ריטלין משמש למיתון התנהגות אימפולסיבית והפרעות התנהגות שונות, מיתון דחפים לא רצויים, הפרעות זעם השייכות לספקטרום האוטיסטי ואף הפסיכוטי (אלו אינם קו ראשון לטיפול בהפרעות אלה), טיפול בדיכאון מז'ורי עמיד, טיפול בנטייה לדחיינות וחוסר חשק. ריטלין גם יעיל בקרב אנשים בעלי ירידה בחשק המיני שאינה ממקור נוירולוגי או אימפוטנטי. ריטלין גם יכול לעזור לכם בהפרעות זיכרון שונות; לשם כך מדובר בקבלת החלטות זהירה כי ריטלין עשוי באותה המידה לעכב את היכולת שלכם לזכור דברים לטווח הקצר. ריטלין משמש גם להפרעות נוירולוגיות כמו פיברומיאלגיה או כאב ראשי, אבל אלו צריכים להחקר יותר. את ההשפעה של ריטלין על חרדה ופוביות כלליות עדיין איננו יודעים.

קצת על התרופה: אוקייי. אז כולנו מכירים את הריטלין ואם איננו מכירים כנראה שאתם חיים בפלנטה אחרת או במדינה ברחבי אסיה שתה טיבטי משמש כתחליף לאקמול. אתם מבינים, תופעת הריטלין היא כל כך רחבה בימים אלו שאתה בעצם חריג אם אתה לא לוקח ריטלין, בכלל. כלומר, היום, רובנו לוקחים ריטלין, וזה די מוכח מחקרית. הסטטיסטיקה יצאה מכל הגיון. כמעט לכולם יש הפרעות קשב וגם אם לא הם מחוייבים לכדורים המעצבנים האלה כדי להרגיש טוב יותר.

אני לא אלך בגישה הסיינטולוגית שטוענת שאף אחד לא צריך ריטלין ושזה הדבר המזיק ביותר שתכניסו לגוף שלכם, ממש לא. אם אתם צריכים ריטלין והוא עוזר לכם תיקחו אותו. אבל התופעה סביב הכדור הזה היא משהו שעוד לא היה בפסיכיאטריה, לדעתי, אי פעם.

אז הריטלין הומצא כסם מעורר לצורך פעילות גופנית והמרצה כללית של מערכת העצבים. זה התחיל היכנשהו בשלהי שנות ה60, ואני מאמין שכבר בשנות ה70 החל להיות נפוץ בקרב תלמידים וילדים. הריטלין פועל באופן ישיר על מערכת העצבים שלכם, באופן של ספיגה חוזרת על מנגנוני דופמין ספציפיים, באונה המצחית המוחית. הוא גם סופג בצורה חוזרת מנגנוני נוראדרנלין ספציפיים. יש גם אינטרקציה עם תאים מסויימים של סרוטונין, שזו גם כנראה ההשפעה נוגדת הדיכאון החביבה שמוטלת בספק. האינטרקציה עם דופמין ונוראדרנלין היא העיקרית והיא זו שמובילה לירידה בתסמינים של בעיות קשב; למרות שאנשים עם בעיות קשב נדמים לנו כאנשים עירניים מידי וחסרי שקט, למעשה, התופעה מתבטאת בירידה בתפקוד המוחי הקשור לעירנות, והפעולה של ספיגה חוזרת של נוראדרנלין ודופמין למעשה מעוררת תאים מסויימים ומרגיעה את ההיפראקטיביות או החוסר ריכוז שנובע למעשה מעייפות ומחוסר תפקוד תקין של נוירוטרנסמיטורים אלה. התבלבלתם? כולנו, ככה המוח שלנו עובד.

אז הריטלין כמו שאמרתי פועל באופן ישיר על הנוראדרנלין והדופמין שלכם. שזה מצד אחד מעולה, מצד שני, בעייתי משהו. הבעיה העיקרית היא הסכנה הסטיגמתית שישנה סביב ריטלין. אם נחשוב על חומרים אחרים שמעלים באופן דומה או כמעט זהה את הדופמין והנוראדרנלין שלכם, נמצא שמות כמו קוקאין, MDMA, קריסטל מת', חגיגת, ועוד. זה לא נעים כשאומרים לכם שאתם או הבן שלכם לוקחים חומר שזהה לחומר מסוכן. עם זאת, אין מה לפחד, כי זו באמת סטיגמה. בכדי להגיע לסכנה שנובעת מקוקאין על ידי ריטלין אתם תצטרכו לקחת אותו במינונים מופרכים ורחוקים מהמציאות, בד''כ.

אז מה הבעיה פה בעצם? עזבו אתכם מקוקאין או סמים אחרים, הריטלין הוא סם בעייתי בפני עצמו, ואני מתייחס לזה בשיא ההיבט הפרמקולוגי. הלוואי והיה ניתן למצוא בפסיכיאטריה תרופה יותר שקטה ופחות מסעירה מאשר הריטלין. האופן המעורר שלה, והישיר שלה, גורם לשינוי מהותי בהתנהגות ובהרגלים שלכם. נורא קשה לישון עם התרופה הזו למשל. או לאכול איתה. או אפילו ליהנות באופן חברתי מחוויות חברתיות שונות. התרופה מפריעה לחוויית הזרימה החברתית וגם הבין אישית, והיא מציפה המון חוסר שקט בקרב מי שלוקח אותה. אבל זה באמת עדיף על התסמינים של הפרעת קשב, אם היא קשה.

תופעות לוואי:

כמובן שזה הנושא שרוב האנשים מדברים עליו, תופעות הלוואי שנובעות מריטלין. יש את התופעות הרגילות; מחסור בתיאבון, כאבי בטן, כאבי ראש, כאבי שרירים, יובש בפה, נטייה להתייבשות באופן כללי, עירנות יתר, רעד בידיים, רעד ברגליים, רעד פנימי, בחילה, הקאה, אפאתיות / חוסר איכפתיות או מצד שני רגישות יתר, נטייה למלנכוליה והסתגרות, הפרעה בזיכרון לטווח הקצר, עירנות יתר.

כל התופעות הללו אמורות לעבור, אולי, חוץ מהנטייה לחוסר תאבון ועירנות.

תופעות אחרות שיתכן ויקרו לכם ויתכן ולא - הפרעות בקצב הלב, החמרת חרדה או דיכאון קיימים שלא מטופלים או שלא מטופלים מספיק טוב, אקתיזיה, הזעה (אבל ממש הזעה), חוסר שקט, והחמרה במערכת העיכול הכוללת שלשולים והקאות.

תופעות לוואי נדירות - הפרעות בקרישת הדם ודם דליל מהרגיל, כאבים עצביים, דימום בצואה או בשתן, הפרעות בראייה ונטייה ללחץ בין עיני (אאוץ'!), מחשבות אובדניות או פסיכוטיות, אקנה, נשירת שיער, ירידה בחשק המיני, עלייה מוגזמת בחשק המיני, זקפה מתמדת, התפוצצות נימים פנימיים, דום לב, פיתוח תסמינים כפייתיים, נטייה למאניה או היפו מאניה.

זה לא יקרה לכם. אל תדאגו.

 מה טוב בריטלין?
* זה יהיה שקר להגיד שהריטלין הוא לא אחד מההישגים הטובים והמקדמים בתחומי הפסיכיאטריה. עבור אנשים עם בעיות קשב וריכוז קשות, אמתיות, כאלה שאין להם באמת פתרון טבעי או התנהגותי, מדובר בתרופת קסם. ממש כך. אתם עשויים שלחוות את עצמיכם למספר שעות ביום כאנשים ללא הפרעת קשב, בכלל, כאילו לא נולדתם איתה. זה עשוי להיות מפחיד אך מרגש באותה המידה.
* ריטלין עוזר לכם להתרכז, אך בין היתר, הוא עוזר לכם להתנהג בצורה שיותר מעכלת לחברה לעכל אתכם. אני לא בטוח בזה, כי לי אישית ריטלין גרם פשוט להתרחק מכל בן אדם שקיים על הפלנטה הזו,  אבל אם זה לא עושה לכם את זה, הריטלין עשוי לגרום לכם להיות קשובים יותר, סבלניים יותר, ועצבניים פחות. בכדי להתגבר על בעיות בדימוי העצמי ובדימוי החברתי הריטלין עשוי ממש להגשים לכם חלום.
* ריטלין נחשב ליעיל בהפרעות של דיכאון וחרדה, אבל אני לא בטוח בזה. הוא כן יעיל במקרים בהם הדיכאון והחרדה נובעים מבעיות הדימוי העצמי שהפרעת הקשב הובילה אתכם אליה. אני פחות בטוח שזו התרופה הנכונה במקרים של דיכאון וחרדה פרופר, כי שוב, הריטלין עשוי להחמיר את הבעיות הללו באותה המידה שהוא עוזר בהן.
*בעולם שבו יש כל כך הרבה תרופות להפרעות קשב, כמו קונצרטה, אטנט, סטרטרה ועוד, הריטלין הפשוט והקל לעתים עשוי להיות הפתרון הנכון והמידי שרובנו לא מנסים אפילו מרוב שאנחנו קופצים על התרופות החדשות. זה עשוי להיות קשב, אבל אם יודעים לקחת אותה, ולהשתמש בה, זו עשויה להיות התרופה הנכונה בשבילכם.
*בכל הבעיות הקשורות בעירנות או ישנוניות ריטלין עשויה לסדר אתכם בצורה נפלאה.

מה פחות טוב בריטלין?
* יש מלא תרופות להפרעות קשב כיום. מלא. יותר מידי אפילו. הייתי אומר שהריטלין עצמו כל כך מיושן לעומת מה שבא אחריו שכמעט 50% ממי שלוקח אותה יחליף אותה לתרופה אחרת בבוא מן הימים.
* הריטלין בסופו של דבר כן עושה דברים שאני לא שלם איתם בתוך המוח שלכם. זה לא גרוע כמו קוקאין, אבל זה מספיק גרוע בשביל שאני אחשוש לקחת את זה. אתם מבינים, הפעולה הישירה שלו על הנוראדרנלין והדופמין, בסופו של דבר, היא כל כך 'משחקת' עם הזרזים הרגישים הללו שבאמת עשוי להיגרם נזק שאתם לא מוכנים אליו בשום צורה.
* הריטלין כולל מלא תופעות לוואי שקשה לעכל אותן. בעיקר הרעד, כאבי הראש וכאבי הבטן. אומרים ששתייה מרובה ואכילה מרובה לפני התרופה עוזרת לזה; אבל שום דבר לא באמת עוזר מההשפעה הכה ישירה ובוטה של התרופה הזו. זו אחת מהתרופות הפסיכיאטריות הכי חזקות שלקחתי אי פעם. קשה להתמודד עם הת''ל שלה.
* הריטלין עשוי להחמיר דיכאון וחרדה, במקרה שלי, הוא בהחלט החמיר. התקפי החרדה שלי קיבלו עוצמות חדשות ומחודשות על ידי התרופה הזו.
*אפקט הריבאונד של התרופה הוא דבר אכזרי ביותר. כמו שהתרופה עוזרת, כך היא עשויה להחמיר תסמינים של הפרעות קשב באפטר אפקט שלה. נורא קשה להמנע מהריבאונד ונורא קשה להתמודד איתו. לשיטות למען התמודדות עם הריבאונד אכתוב בפוסט אחר.
*שעות לקיחת התרופה חייבות להיעשות בצורה מדוייקת ומכוונת על פי מנגנוני הגוף שלכם, או שהתרופה תשפיע לא טוב או שלא תשפיע בכלל. צריך לקחת את הזמן ולחשוב טוב טוב מתי לקחת אותה ואסור לפספס את הזמן הזה.

דברים שחשוב לדעת: 
אנשים מפחדים לקחת ריטלין, או בעיקר לתת לילדים שלהם ריטלין, בגלל השם הממכר של התרופה. תאמינו לי שהפחד משם התרופה או מסכנת ההתמכרות שלה הוא הדבר הכי פחות רלוונטי בנוגע ללקיחתה.

ריטלין נרשמת בפקודת הסמים הנרקוטיים, מה שאומר שכדי להשיג אותה אתם צריכים לעמוד בבתי מרקחת מיוחדים ועם מרשמים מאוד מדויקים שלא יפספסו אף פרט שהרוקחים שלכם יהיו עירניים לגביו. אתם תצטרכו ללחוץ על הרופאים שלכם לכתוב היטב את מה שהרוקחים מבקשים, וזה ייקח זמן. תהיו סובלניים.

ריטלין אמנם ידועה לשמצה בדמיון בינה לבין קוקאין, אבל זה לא ממש נכון. אפילו מופרך, ניתן לומר. יש דמיון בין הפעולה של הספיגה החוזרת של דופמין ונוראדרנלין בין קוקאין לריטלין, אך הלקיחה הפולית (דרך הפה) של התרופה לעומת הלקיחה בהסנפה של הקוקאין היא כל כך משמעותית כאן. הסנפה של ריטלין, לעומת זאת, זו כבר פעולה נרקוטית ממש, וזו לדעתי הסיבה שהתרופה הזו מוחבאת בכספות. וכמובן, עסק המינון, שבעוד ריטלין ניתן במינון מבוקר ומדוייק, הקוקאין יוצא מכל שליטה שלכם.













































































תגובות

רשומות פופולריות